طراحی و دوخت نیاز به محتوا دارد
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۵۹۲۸۱
یک پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه طراحی و دوخت نیاز به محتوا دارد، گفت: اگر می خواهیم برند باشیم باید کار عمیق و با محتوا ارائه دهیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از «سیدسعید میرمحمد صادق»، پژوهشگر تاریخ و برنامه ساز تلویزیونی که دبیری نخستین جشنواره مد و رسانه را نیز در کارنامه فعالیت حرفهای خود دارد، در گفتوگو با روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به نقد نحوه استفاده طراحان از المانها و نمادهای اصیل ایرانی ـ اسلامی در پوشاک و اکسسوریها پرداخت و گفت: ما مردم ایران فرهنگی با غنای بیش از هفت هزار سال در کشورمان داریم و پژوهشهای باستان شناسی نشان میدهد بین هفت تا 10 هزار سال پیش انسانها در این سرزمین پهناور زیست بشری داشتهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با تأکید بر اینکه محتوا و مفهوم به اندازه وافر در کشورمان وجود دارد، این سؤال را مطرح کرد که آیا طراحان لباس کشورمان به تنهایی میتوانند به استفاده درست از این نمادها و نشانهها در هنر ـ صنعت لباس اقدام کنند؟ و پاسخ داد: غنای مفاهیم و المانها در فرهنگ هزاران ساله ایران وجود دارد این مفاهیم و المانها و عینیت بخشیدن به فرهنگ غنی ایرانی در حوزه مد و لباس تنها با تشکیل یک تیم ممکن است.
این پژوهشگر تاریخ کشورمان ادامه داد: طراحان باید برای هر گروه از مخاطبان خود به صورت تخصصی تیم تشکیل دهند. مثلاً اگر مخاطب بیش از دو میلیون کودک ایرانی است باید روانشناسی کودک، رنگشناسی مختص کودکان، تصاویر مورد علاقه کودکان و ... مورد مطالعه قرار گیرد و البته تأکید میکنم که تشکیل تیم به این معنی نیست که چند طراح دور هم جمع شوند بلکه باید از رشتهها و تخصصهای مختلف یک گروه تشکیل داد که تعدادی از اعضای آن مسئول طراحی و دوخت باشند و تعدادی دیگر مسئول تولید محتوا.
وی تصریح کرد: همانطور که گفتم طراحی و دوخت نیاز به محتوا دارد به همین دلیل نیاز داریم گذشته و حال خودمان را بشناسیم؛ به عنوان مثال وقتی در خطر بودن یوزپلنگ ایرانی مطرح شد، متأسفانه تنها کاری که در این خصوص انجام شد این بود که تصویر یوزپلنگ را بر روی لباسها چاپ کردند. این اقدام بسیار سطحی است درحالی که یک کارتونیست موفق میتوانست با طراحی خوب و مفهومی این تصویر را بر روی لباس کودکان طراحی کند.
این نویسنده کشورمان با مطرح کردن این سؤال که چرا شکل زرافه، کرگدن و سایر حیواناتی که بومی ایران نیستند را بر روی لباس کودک کار میکنیم اما تصویر «هوبره» که یک جانور بومی ایران است یا گیاهان بومی ایران را بر روی لباسهای کودکان نقش نمیبندیم و به کودکانمان نشان نمیدهیم که این پرنده زیبا یا گیاه متعلق به ایران و در خطر است؟ گفت: حتی در بسته بندی لباس هم میتوان اطلاعات سرزمینی در خصوص آن گیاه یا جانور بومی ارائه داد اما چنین کاری نمیکنیم.
میرمحمد صادق با تأکید بر اینکه باید بدانیم هر تصویری که بر روی لباس کودک و نوجوان نقش میبندند بر اساس چه هدف، منظور و مفهومی است، گفت: در حال سپری کردن سومین جشنواره لباس کودک و نوجوان و دهمین جشنواره مد و لباس فجر هستیم و باید از این پس تیمهای طراحی در جشنوارهها حضور پیدا کنند نه افراد؛ کار جمعی است که در جهان موفق خواهد شد.
وی افزود: میزان المانهای ایرانی در هر منطقه کشور بسیار زیاد است به همین دلیل پیشنهاد من موضوعی کار کردن در جشنوارهها و اختصاص هر جشنواره به ویژگیهای یک منطقه از کشور مثل مکران بود تا طراحان با المانهای بخشهای مختلف کشور آشنا شوند و تصور نکنند که تنها المان ایرانی بته چقه است. بیتوجهی ما به المانهای داخلی در حالی رخ میدهد که برندهای مطرح دنیا در حال استفاده از المانهای ایرانی مثل گل و مرغ بر روی کیف و سایر اکسسوریهای عرصه مد هستند.
این برنامه ساز تلویزیون با اشاره به اینکه سرزمین ما، خاطراتمان، بناها، نمادها و ... پر است از منابع الهامی برای طراحان که به راحتی میتوانند از آنها استفاده کنند، گفت: البته نه اینکه عین آن نماد را بر روی لباس چاپ کنیم بلکه باید مفهوم و المانی از آن را با هنرمندی و خلاقیت بر روی لباس بنشانیم. متأسفانه برخی طراحان عین یک کاشی مسجد را بر روی مانتو یا کیف و کفش چاپ و یا آیه قرآن را بر روی زیورآلات حک میکنند و حتی به مسائل شرعی این مسئله نیز توجه نمیشود. هر نماد، رنگ و خطی در فرهنگ ایران مفهومی دارد و چاپ عین آن تصاویر بر روی لباس یا کیف و کفش اصلاً مناسب نیست. اما آیا طراحان نمی توانند فرم کنگرهها را بر روی سرآستین در بیاورند؟!
این پژوهشگر تاریخ کشورمان با اشاره به چاپ نوشتهها به خط نستعلیق بر روی لباسها، گفت: یک فرد خلاق این ایده را ارائه کرد، پس از آن همه به دنبال تقلید برآمدند اما تولیدکنندگان حاضر نبودند هزینه کرده و از این خوشنویس برجسته بخواهند که نوشته مناسبی با خط فاخر تهیه و به آنها ارائه دهد. برخی از خطوط چاپ شده هم در نهایت ضعف بودند و این کار را خراب کرد. از سوی دیگر استفاده از شعر بر روی لباس باید بر اساس معنا باشد و هر شعری مناسب لباس یا اکسسوریها نیست.
نویسنده کتاب بدایع الاخبار، به طراحان و تولید کنندگان این مسئله مهم را متذکر شد که اگر میخواهند از المانها و ترکیبهای رنگ خارجی استفاده کنند ابتدا ببینند در سایر فرهنگها و ملل آن المان یا ترکیب رنگی به چه معنا است و افزود: در جهان برخی ترکیب رنگها به صورت تعریف شده نماد یک تفکر یا حمایت از یک سبک رفتاری است و اگر طراحان ما این را ندانند دچار اشتباه در استفاده از این المانها و رنگها خواهندشد.
وی با انتقاد از پایین بودن سطح مطالعه در کشور، گفت: دنیا به صورت دائم در حال تولید اطلاعات و نماد است، ما هم باید اطلاعات خود را به روز کنیم به همین دلیل لازم است در کنار طراحان، پژوهشگران هنر، دانشآموختگان تاریخ و گرافیستها حضور داشته باشند. اگر فعالیت طراحان در قالب یک برند در حال بزرگتر شدن باشد هم این ضرورتها بیشتر میشود و حتماً لازم است یک کارشناس رسانه ای خوب هم رسانهای شدن برند و ارتباط با مخاطب را مدیریت کند.
میرمحمد صادق تصریح کرد: دنیای امروز دنیای رقابت است و حتی شرکتهای بزرگ هم رقبای بزرگ دارند، اگر برندهای ما میخواهند در جهان نقشی ایفا کنند باید فکر و اندیشه قوی پشتوانه آنها باشد. هر انچه در کودکی میبینیم مثل نقشی است که بر روی سنگ حک شده است و هیچ گاه پاک نمیشود پس تصاویر لباس هم بر روی کودک تأثیر میگذارد. پس لازمه طراحی لباس کودک استفاده از المانهایی مناسب با فرهنگ ایران است و صد البته که المانها باید به خوبی طراحی شوند که بتوانند در بازار جهانی هم حضور داشته باشند.
وی در پایان با اشاره به اینکه اکنون رنگ زرد و خاکستری رنگ سال جهان است، گفت: این رنگها در منابع فرهنگی ما بسیار زیاد مطرح است و بهترین فرصت است که با استفاده از این منابع طرحهایی در سطح جهانی ترسیم شود.
پایان پیام/32منبع: شبستان
کلیدواژه: طراحی و دوخت نیاز محتوا پژوهشگر تاریخ بر روی لباس طراحی و دوخت المان ها المان ها لباس کودک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۹۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضرورت تدوین کلان روندها برای طراحی آینده متناسب با زیست بوم ایران
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم در شورای آینده نگاری فرهنگستان علوم اظهار کرد: فرهنگستان زمانی اثرگذار است که خودش را جزئی از ساختار اداره کشور بداند اما اگر خودش را جز اداره کشور نداند دیگر اثربخشی لازم را نخواهد داشت. ما باید به گونهای عمل کنیم که سیاستمداران به ما اعتماد کنند.
وی افزود: اتفاقاتی که در حوزه علم در برخی از کشورها نظیر امارات متحده عربی میافتد متعلق به خود آنها نیست چراکه امارات هویت مستقل ندارد اما ظرف ایران بزرگ و متعلق به خودش است.
رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه در برخی از حوزهها خیلی خوب پیش رفتیم، ادامه داد: در پزشکی عقبماندگی نداریم از بیمار تا دانشمند به کشور ما رفت و آمد دارند، در کشاورزی نیز 125 میلیون تن غذا در کشور تولید میشود، کدام یک ازکشورهای همسایه این میزان غذا تولید میکند.
دکتر مخبر دزفولی گفت: بخشی از مشکلات ما داخلی و بخشی خارجی است، باید ببینیم چه وضعیتی داریم سپس برای آینده برنامهریزی کنیم. حواسمان باشد که نسبت به آینده امیدواری ایجاد کنیم البته در کنار آن باید واقعیتهای کشور هم ببینیم.
رئیس فرهنگستان علوم ادامه داد: آیندهنگاری در حوزه علم و فناوری دامنهها و شاخههای گستردهای دارد که به امنیت، رفاه و اقتصاد میرسد. برای آینده نگاری باید هدفمند برنامهریزی داشته باشیم.
وی افزود: کلان روندهای علم در جهان و منطقه باید استخراج شود، برای زیست بوم ایران نیز این کلان روندها باید مشخص شود. 5 کلان روند امروز در جهان در حال شکل گیری است که باید مورد توجه باشد.
دکتر مخبر دزفولی بیان کرد: قدرتهای جهانی نمیخواهند ایران مرجع باشد، میخواهند که جهان عرب در خاورمیانه فعال باشد، در این مسیر است که عربستان، قطر و امارات در حوزه علم و فناوری بودجههای زیادی را صرف میکنند. البته اتفاقاتی که در این کشورها در حال وقوع است، واقعی نیست و آن چیزی که در ایران است واقعی است چرا که دستاوردهای ما در حوزههای هستهای، غذا، پزشکی متعلق به دانشمندان خودمان است. مرجعیت زمانی اتفاق میافتد که خدمات فنی و مهندسی ایرانی اتفاق بیفتد، کالای ایرانی تولید شود و محصولات ایرانی مرجع باشد.
رئیس فرهنگستان علوم تاکید کرد: در آینده نگاری باید مباحث عمیقتر و دقیقتر پیش رود، در این مسیر اگر مشکلاتی در اقتصاد داریم باید برای این مشکلات از سوی اندیشمندان فرهنگستان راه حل ارائه شود. از طرفی فرهنگستان علوم باید آنقدر توانمندی پیدا کند که مسئولان ناگزیر شوند که برای تصمیمهای مهم با این نهاد مشورت کنند.
ضرورت آینده نگاری مبتنی بر ابعاد دینی و اخلاقی در ایران
در ادامه این نشست دکتر علی اکبر صالحی، معاون پژوهشی فرهنگستان علوم بیان کرد: آینده نگاری در ایران بُعد دینی و اخلاقی دارد، باید این بعد را جدیتر ببینیم تا مشخص شود که چه آیندهای مدنظرمان است.
وی ادامه داد: علمای شیعه در دورانی کنونی باید متمایز از سایرین عمل و زمینه آیندهنگاری را فراهم کنند. مثلا در فناوری زیستی مباحث اخلاقی و شرعی ممکن است مطرح شود علما میتوانند زمینه بحث در این زمینهها را فراهم کنند.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم با انتقاد از عدم پیشرفت ارتباط حوزه و دانشگاه گفت: در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت اقدامات خوبی شده است که باید ادامه پیدا کند.
آیندهنگاری منهای فهم عمیق از جهان امکانپذیر نیست
دکتر سید سعید رضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست گفت: خواستگاه آیندهنگاری مهم است. باید ببینم آیندهنگاری چه تناسبی با فرهنگستان علوم دارد؟ پس در ابتدا باید چارچوب مفهومی برای این کار ترسیم شود تا مبنای آینده نگاری در فرهنگستان علوم باشد.
وی ادامه داد:آیندهنگاری بدون فهم وضعیت موجود امکان پذیر نیست، آیندهنگاری ریشه در گذشته و حال دارد. برای مسیر آینده نگاری باید جمع بندی از وضعیت فعلی داشته باشیم. آینده نگاری برای ایران منهای فهم عمیق از جهان امکان پذیر نیست، جهانی شدن ما را به فضای واحد وصل کرده است بنابراین تاثیر میگذاریم و تاثیر میپذیریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بنابراین باید مشخص کنیم که چه اولویت هایی برای آینده نگاری داریم، فرهنگستان باید ابعاد علم و فناوری آینده را مشخص کند. چون همه چیز به فناوری متصل است. امروز بزرگترین کمپین ها موضوعشان محیط زیست است.
دکتر عاملی اضافه کرد: فناوری هسته ای خطر بزرگی است. از نظام قدرت جهانی نمیتوان غافل شد باید آن را مدنظر داشت. فرهنگستان باید بر فناوریهای نو نیز تمرکز کند چراکه گستره هوش مصنوعی زیاد است. منابع و سرمایه انسانی باید در آینده نگاری مدنظر باشد. در آینده نگاری موضوع غذا مهم است چراکه حیات بشر به غذا بستگی دارد.
وی بیان کرد: جنگ و صلح در آینده مهم است. 650 هزار دانش آموز غزه آواره شدهاند، جنگ رحم ندارد همه را درگیر میکند. در مسیر آیندهنگاری توجه به بحرانها نیز اهمیت دارد، یکی از بحرانهایی که امروز جهان با آن مواجه است، بحران هویت است، هویت جنسی، ملی قومی و دینی مهم است توسعه جهان با ادغام هویتی مطرح است اما فرد باید بتواند خودش را تشخیص دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: روشپژوهی در آیندهنگاری باید صورت بگیرد تنوعی از روشها داریم باید بدانیم که میخواهیم چکار کنیم. روشهای جدید بر روی مسئله احاطه دارد، باید وارد جزئیات شود و بتواند مرجع باشد.
انتهای پیام/